Rekrutacja
Z pewnością wielu z Państwa zastanawia się, czy dziecko ma wystarczający zasób umiejętności i wiadomości, by móc rozpocząć naukę w I klasie w wieku sześciu lat.
W tabeli poniżej zostały wymienione umiejętności, których opanowanie oznacza gotowość do nauki, w szczególności w zakresie czytania i pisania. W większości są to umiejętności typowe dla dziecka sześcioletniego. Warto zastanowić się, jak dziecko zachowuje się i co umie, a następnie zaznaczyć w tabeli te zachowania i umiejętności, które trafnie opisują dziecko.
Jeśli mają Państwo trudności z wypełnieniem rubryk w kolumnie ,,obserwacja rodzica”, można dłużej poobserwować dziecko i dopiero wtedy zaznaczyć odpowiednie rubryki.
DZIECKO |
OBSERWACJA RODZICA |
Uważnie słucha podczas czytania mu książeczek, jest zainteresowane |
|
Zapamiętuje kształty figur, symbole z otoczenia (przystanek autobusowy, numer autobusu, oznaczenie toalety, symbol marki samochodu czy niektóre znaki drogowe) |
|
Potrafi narysować kształt podstawowych figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat, romb) |
|
Potrafi opisać obrazek: co widzi, co robią osoby przedstawione, relacje przestrzenne (nad, pod, obok, za, na, przed, itp.) |
|
Potrafi podzielić wyraz (3-4 sylabowy) na sylaby |
|
Dzieli krótkie wyrazy na głoski (np. u l e, r a k) |
|
Rozpoznaje i nazywa głoski na początki i końcu wyrazu |
|
Potrafi wyodrębnić i podać liczbę wyrazów w prostym zdaniu (np. czterowyrazowym: Kotek siedzi obok miski) |
|
Zna swoje imię i nazwisko, adres, imiona rodziców |
|
Potrafi wymienić w kolejności pory roku, dni tygodnia, miesiące |
|
Jest sprawne ruchowo: biega, kopie piłkę, skacze na jednej nodze, chodzi po linii |
|
Sznuruje buty, wiąże kokardki |
|
Chętnie podejmuje działania plastyczne - rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny |
|
Potrafi posługiwać się nożyczkami, wycina po liniach prostych i falistych |
|
Rysuje szlaczki składające się z elementów zaokrąglonych (np. łuki, półkola) i pętelek |
|
Rysuje postać człowieka składającego się z głowy, tułowia, rąk, i nóg, a także ze szczegółów, takich jak: uczy, oczy, włosy, ubranie itp. |
|
Kolorując, nie wychodzi poza linie i kontury |
|
Potrafi rysować po śladzie |
|
DZIECKO |
OBSERWACJA RODZICA |
Potrafi podzielić przedmioty według kilku kryteriów (np. zastosowanie, kolor, kształt, wielkość) |
|
Poprawnie liczy przedmioty do 10 |
|
Potrafi - posługując się przedmiotami - dodawać i odejmować w zakresie 10 |
|
Rozumie pojęcia mniej, więcej, tyle samo |
|
Potrafi podzielić przedmioty ,,po równo” |
|
Nie ma problemów z wymową - prawidłowo wymawia wszystkie głoski |
|
Wypowiada się pełnymi zdaniami, używa wielu określeń, zna prawidłowe znaczenie używanych słów |
|
Opowiadając, co jest na obrazku, wymienia kilka (6-8) elementów |
|
Rozumie pojęcia wczoraj, dziś i jutro |
|
Używa prawidłowo czasu teraźniejszego i przeszłego |
|
Zwykle kończy rozpoczęte działanie, zależy mu na osiągnięciu zamierzonego celu i na dobrej ocenie jego działania przez dorosłego |
|
Stosuje się do obowiązujących norm, zasad, ustaleń |
|
Potrafi współpracować z innymi dziećmi |
|
Liczy się z potrzebami innych dzieci, bawiąc się w grupie, nie jest konfliktowe ani nadmiernie wycofane |
|
Podporządkowuje się poleceniom dorosłych |
|
Spokojnie rozstaje się z opiekunami, bez problemu zostaje w przedszkolu lub w innej grupie pod opieką dorosłych |
|
Potrafi dość długo (ok 15-20 min.) skupić się na wykonywanym zadaniu |
|
Potrafi po kilku powtórzeniach zapamiętać krótką rymowankę (mającą 2-3 linijki) |
|
Nazywa części ciała |
|
Zna i prawidłowo stosuje określenia prawy, lewy (w lewą stronę, prawe ucho itp.) |
|
Jest wytrwałe, potrafi pokonywać trudności, dążąc do wyznaczonego celu |
|
Rozmawiając o zdarzeniu (problemie, zjawisku), potrafi wskazać przyczynę i skutek |
|
Umie ułożyć prostą historyjkę obrazkową (uporządkować zdania w kolejności) |
|
Wykonując zadanie, zwykle dąży do dokończenia go i osiągnięcia celu |
|
Potrafi radzić sobie z niepowodzeniami - nie załamuje się, ponawia próby lub szuka innych dróg rozwiązania problemu |
|
Jeżeli dziecko opanowało większość umiejętności wymienionych w tabeli, oznacza to, że jest gotowe do podjęcia nauki.
Materiał dla rodziców dzieci 6-letnich opracowany przez specjalistów z poradni psychologiczno – pedagogicznej