Świetlica

#świetlicawdomu


29.05.2020

WITAJCIE!

Cieszymy się, że znów do nas zaglądacie 😊

Nasze dzisiejsze spotkanie rozpoczniemy od krótkiej zagadki.

Fruwa, tańczy ponad łąką,

Barwne skrzydła grzeje w słonku.

Na liliowym dzwonku siadł,

Czy to owad jest czy kwiat?

Jeśli nie rozwiązaliście jeszcze zagadki pomocne będzie dla Was to zadanie.

Ułóżcie litery od największej do najmniejszej, poznacie temat naszych dzisiejszych zajęć.

A co ma wspólnego piękny motyl z gąsienicą ? Aby dowiedzieć się przeczytajcie wiersz pani Doroty Gellner ,,Gąsienica – tajemnica".

Idzie ścieżką gąsienica,
kolorowa tajemnica.

Krótkich nóżek mnóstwo ma...
Jedną robi nam „pa, pa, pa!”.
Do widzenia! Do widzenia!

Czary-mary – już mnie nie ma!
Nitką się owinę cała
i przez zimę będę spała!
Gdy ochłodzi się na dworze,
będę spała, jak w śpiworze.
Już się niby nic nie dzieje.
Kokon się na wietrze chwieje...
Gąsienica w środku śpi
i zamknęła wszystkie drzwi.

A na wiosnę - Patrzcie teraz!
Ktoś w kokonie drzwi otwiera!
Macha do nas skrzydełkami...
Kto to jest? Powiedzcie sami.

Tak, zanim ujrzymy pięknego motyla musi on przejść kolejne etapy rozwoju.

Z jaja wykluwa się gąsienica – larwa motyla. Larwy przeobraża się w poczwarkę. Z poczwarki powstaje imago – dorosły motyl.

Zobaczcie sami.

Poznajcie kilka gatunków motyli występujących w Polsce.

Spróbujcie sami narysować i pokolorować motylka. Pomoże wam w tym „Rysowany wierszyk”

Czy wiesz, że:

  • motyle występują na wszystkich kontynentach, oprócz Antarktydy;
  • motyle dzielą się na dwa typy: dzienne i noce (ćmy);
  • wielkość motyli waha się od 3 mm do 30 cm;
  • czułki motyla pełnią funkcję uszu i nosa. Odbierają fale dźwiękowe, drgania podłoża. Są też narządem węchu.
  • żywią się nektarem kwiatowym i błotem;
  • motyle składając jaja, przyczepiają je do liści. Ich oderwanie jest niemożliwe, gdyż klej jest nieprawdopodobnie mocny.

CHALLENGE / WYZWANIE NA DZIŚ 😊 

KODOWANIE NA WESOŁO

Spróbujcie rozkodować obrazek! Pokolorujcie kratki z lewej części obrazka według podanego schematu. Natomiast prawa część powinna zostać uzupełniona poprzez odbicie lustrzanej wcześniej uzupełnionych kratek.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

A teraz zapraszamy Was do czytankowa 😊

Wysłuchajcie, krótkiej historii o włochatej gąsienicy, która wyrosła na pięknego motyla (opowiadanie „Nikt mnie więcej nie zobaczy” Walenty Bierestow).

Na koniec naszego dzisiejszego spotkania zachęcamy Was do odrobiny ruchu!

Przygotujcie butelkę z wodą, gazetę lub kartkę, a następnie spróbujcie wykonać ćwiczenia.

https://wordwall.net/pl/resource/951100/%C4%87wiczenia-z-nietypowymi-przyborami

Dziękujemy za udział w naszych zajęciach 😊

P.S.

Lot motyla w zwolnionym tempie.

Butterflies Flying in Slow Motion HD - Houston Butterfly Museum.


28.05.2020

 

SERWUS ŚWIETLIKI !

Pewnie zastanawiacie się, co będzie dzisiejszym tematem zajęć. Nasze stroje mogą coś sugerować, ale dla podpowiedzi zobaczcie sami, czym się zajmiemy.

Tak to SUPERBOHATEROWIE!

A czy zastanawialiście się kiedyś jakie cech powinien posiadać Superbohater?

Spróbujmy teraz wymieć przynajmniej kilka z nich:

1. Posiada niezwykłą siłę.

2. Jest odważny.

3. Staje w obronie dobra i słabszych.

4. Pomaga innym.

5. Nigdy nie zawodzi i jest zawsze na czas.

6. Jest życzliwy.

7. Nie przeszkadza i nie dokucza innym.

 

Pewnie myślicie, że Superbohater jest postacią fikcyjną występującą tylko w komiksach, bajkach i filmach. Oto krótki test. Zastanówcie się, co byście zrobili w następujących sytuacjach:

Udało się Wam znaleźć rozwiązania z tych sytuacji, tak by pomóc osobie w potrzebie.

Jeśli TAK, to już możecie poczuć się jak Superbohater!

Powodzenia!

Aby poczuć się bardziej Superbohaterem, zamieszczamy kilka szablonów masek. Oczywiście sami możecie wymyślić wzór swojej maski.

Do zobaczenia !


27.05.2020

Witajcie Świetliki 😊

Wiosna w naszej szkole zawsze upływa pod hasłami szeroko pojętej ekologii. Pewne przysłowie indiańskie mówi:

„Kiedy wycięte zostanie ostatnie drzewo, ostatnia rzeka zostanie zatruta i zginie ostatnia ryba – odkryjemy, że nie można jeść pieniędzy”.

Zapytaj mamę lub tatę – jak rozumie to indiańskie przysłowie. A Ty jak je rozumiesz ? 

Kochani, im bardziej interesujemy się przyrodą i staramy się ją zrozumieć – tym bardziej jesteśmy ekologiczni. Każdy z Was był już kiedyś w górach albo zamierza tam pojechać, na przykład np. nasze piękne Tatry.

Jak się zachowują w Tatrach ludzie, którzy myślą ekologicznie?

1. Ekolodzy nie śmiecą !

Codziennie rano, szosą do Morskiego Oka idą pracownicy Tatrzańskiego Parku Narodowego, niosąc duże foliowe worki. Zbierają do nich śmieci wyrzucone przez ludzi poprzedniego dnia: kartony po sokach, butelki, puszki. Przeprowadzają też akcję sprzątania najpiękniejszego jeziora tatrzańskiego. Zaśmiecanie Morskiego Oka jest dużym zagrożeniem dla ryb.

2. Ekolodzy nie karmią zwierząt !

Nie należy łamać praw natury! Zwierzęta żyjące na wolności muszą znajdować pokarm „na własną łapę”. Tatrzański miś, raz nakarmiony przez turystę, zapamięta, że plecak kryje smakołyki i może się o nie dopominać. A człowiek nie ma żadnych szans w starciu z drapieżcą.

3. Ekolodzy nie hałasują !

Hałas w górach jest niebezpieczny dla ludzi i zwierząt. Głośne słuchanie muzyki lub krzyki na szlakach sprawiają, że zwierzęta płoszą się i uciekają na oślep. Niepotrzebny hałas zagłusza naturalne odgłosy przyrody, ale może zagłuszyć  też czyjeś wołanie o ratunek.

4. Ekolodzy nie schodzą ze szlaków turystycznych !

Zejście ze szlaków może powodować zaginięcie, a nawet poważny wypadek. Chodzenie na skróty prowadzi do niszczenia przyrody.

5. Ekolodzy niczego nie zrywają i nie łamią !

Dobrze jest wrócić do Tatr i zastać je tak samo piękne i cudowne jak zwykle.

Szanujmy nasze góry. Zawsze.

 Challenge / wyzwanie na dziś 😊

Porozmawiaj z rodzicami, co dobrego możecie zrobić dziś dla naszej planety…

Popatrzcie jak pięknie wyglądają tatrzańskie niedźwiedzie w środowisku naturalnym😊

Spróbujcie zrobić - misia zabawkę. Miś Jogi to popularny bohater bajki dla dzieci, którego znają zapewne Wasi rodzice. Do wykonania misia będziecie potrzebować:

  • wydrukowaną z elementami zabawki kartkę.
  • karton,
  • klej,
  • kredki lub flamastry,
  • pinezkę lub szpilkę,
  • korek (korkowy) lub gumkę do ścierania.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

1. Wydrukuj sylwetkę misia Jogi i jego nóżek.

2. Naklej wszystko na karton i wytnij (sam tułów i 4 nogi).

3. Pokoloruj swojego misia .

4. Połącz nogi z tułowiem przebijając pinezką lub szpilką tułów w miejscu kropki oraz nogi w zaznaczonym kropką miejscu.

5. Zabezpiecz wystającą część pinezki korkiem lub gumką.

GOTOWE!

Twój miś chętnie będzie wędrował po twoim biurku czy pokoju. Życzymy dobrej zabawy !

A teraz zapraszamy do ekozabawy 😊

A TERAZ EKOZGADYWANKA 😊

Każde przysłowie ekologiczne zostało pocięte na dwie części. Przeczytaj uważnie tekst i ułóż powiedzenie tak, aby utworzyły logiczną całość. Powiedzeń jest 3. Jeśli nie możesz sobie poradzić, skorzystaj z liczb w poszczególnych okienkach - dodając je do siebie zawsze musi wyjść liczba 24.

NA DZIŚ TO WSZYSTKO. DOBREGO DNIA ! DO ZOBACZENIA ! 😉


26.05.2020

Witajcie !

Na początek wysłuchajcie opowiadania

pt. „ Jak mama zreperowała księżyc”.

Kto u Was w domu robi najlepsze ciasto?

Kto pociesza Was gdy jesteście smutni?

Podpowiadamy Wam, że dziś jest…

 

26 maja – Dzień Matki

Co wiemy o tym święcie?

  • święto obchodzone corocznie jako wyraz szacunku dla wszystkich matek,
  • w Polsce Dzień Matki obchodzono po raz pierwszy ponad 100 lat temu (dokładnie w 1914 roku w Krakowie),
  • Dzień Matki w różnych krajach obchodzony jest w różnych terminach; w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i wielu innych państwach zawsze w drugą niedzielę maja (w tym roku 10 maja), w Hiszpanii, Portugalii, na Węgrzech i Litwie w pierwszą niedzielę maja, a tylko w Polsce 26 maja,
  • to święto ma na celu okazanie matkom szacunku, miłości, podziękowania za trud włożony w wychowanie.

A dlaczego kochamy Nasze mamy? Odpowiedź znajdziecie w wierszu.

A Wy za co kochacie swoją mamę?

 

Czas na krzyżówkę.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem i zapisz obraz)

A jaka jest Twoja mama?

Obejrzyjcie jak przebiegał Dzień Matki w rodzinie Króliczka Alilo i innych zwierząt.

Proponujemy wam teraz piosenkę pt. „Kocham Cię”. Posłuchajcie:

Może Wy również zaśpiewacie swoim mamom tę piosenkę.

Najpierw przeczytajcie jej słowa.

Odtwórzcie piosenkę jeszcze raz lub dwa razy, a następnie spróbujcie zaśpiewać ją sami z podkładem muzycznym.

 

A teraz czas na zagadki i łamigłówki dla mądrej główki.

1. Znajdź 7 różnic

2. Znajdź drogę do domu.

Piosenka jest świetną niespodzianką dla mamy. Ale jest jeszcze kilka innych sposobów na uczczenie jej święta.

Sposób nr 1

Kwiaty dla Mamy

Sposób nr 2

Taniec dla Mamy

Ułóżcie własny układ przy dowolnej muzyce i zaprezentujcie swojej Mamie.

Dla ułatwienia proponujemy taniec do piosenki Tiki Tiki Room

Sposób nr 3

Możecie też uzupełnić tekst i pokolorować ilustrację.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

Challenge / wyzwanie na dziś 😊

1. Złóż swojej mamie życzenia.

 

2. Posprzątaj swój pokój.

Do zobaczenia ! 


25.05.2020

Dziś chcemy Wam trochę opowiedzieć o tolerancji…

TOLERANCJA- niech to słowo będzie naszym dzisiejszym hasłem dnia.

Wy z pewnością dobrze wiecie, że tolerancja to umiejętność dostrzegania i poszanowania wszelkich odmienności. Co to znaczy? Niezależnie od tego jaki kto ma kolor skóry, jak wygląda, jak się ubiera, jakie ma poglądy, w co wierzy czy też jaki jest jego stopień sprawności fizycznej- należy się mu szacunek. Tolerancja to akceptowanie odmiennych zachowań czy cech u innych (oczywiście pod warunkiem, że te zachowania nie powodują komuś krzywdy).

Pamiętajcie - każdy jest inny, ale wszyscy jesteśmy równi.

Skoro o tolerancji mowa poznajcie jeszcze jedno pojęcie - dyskryminacja.

Dyskryminacja- oznacza nierówne, gorsze traktowanie kogoś z powodu jego odmienności. Starajcie się na co dzień, aby Wasze zachowanie i postawa wobec innych była postawą tolerancyjną, a dyskryminacja niech Wam będzie zawsze obca.

Czas na zadanie

Przeczytaj wypisane poniżej wyrazy i zastanów się, które związane są/ pasują do pojęcia TOLERANCJA.

ŻYCZLIWOŚĆ   NIENAWIŚĆ     HEJT     AKCEPTACJA   ZŁO    DOBROĆ    WYŚMIEWANIE

ZAWIŚĆ   SZACUNEK  POMOC    ZŁOŚĆ    ZROZUMIENIE SZYKANOWANIE BICIE

AGRESJA   OTWARTOŚĆ  GNIEW   WYROZUMIAŁOŚĆ   WYZYWANIE   KRZYCZENIE  

Odpowiedzi znajdziecie na obrazku poniżej

A teraz wysłuchajcie opowiadania…

Drogie Dzieci zapoznajcie się z krótkim kodeksem tolerancji

AKCEPTUJ INNY KOLOR SKÓRY NIŻ TWÓJ

AKCEPTUJ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE

AKCEPTUJ OSOBY O INNYCH POGLĄDACH

AKCEPTUJ OSOBY WYGLĄDAJĄCE/ UBIERAJĄCE SIĘ INACZEJ NIŻ TY

NIE OBRAŻAJ, NIE WYŚMIEWAJ, NIE OCENIAJ INNYCH ZE WZGLĘDU NA ICH ODMIENNOŚĆ.

TRAKTUJ INNYCH TAK, JAKBYŚ SAM CHCIAŁ BYĆ TRAKTOWANY.

BĄDŹ TOLERANCYJNY!

Polecamy Wam film pt. „Urodziny Maćka, czyli krótka historia o tolerancji”.

Miłego oglądania 😊

A teraz czas na zabawę 😊

  • Znacie grę w łapki? Potrzebna jest tylko kartka i długopis. Instrukcję macie podaną na karcie poniżej.

  • Rozwiąż rebus

  • Poćwicz spostrzegawczość. Znajdź 10 różnic między obrazkami.

Challenge / wyzwania na dziś 😊

1. Pomyśl jakie są podobieństwa, a jakie różnice pomiędzy Tobą, a najlepszym kolegą/koleżanką.

2. Spróbuj powiedzieć coś miłego każdej spotkanej dziś znajomej osobie.

Do jutra!

I pamiętajcie…

 


             22.05.2020

Witamy wszystkie dzieci, które są dziś uśmiechnięte i ciekawe nowych wyzwań.

Dziś zabieramy Was w głąb ludzkiego ciała, a dokładnie poznamy zmysły i narządy zmysłów.

Posłuchajcie i zobaczcie ile mamy zmysłów.

Ludzie i zwierzęta, aby odczuwać bodźce, które nas otaczają używa zmysłów.

Zmysły- to zdolność odbierania bodźców z otaczającego nas świata.

Bodźcem- może być: dźwięk, światło, barwy, zapachy, smaki, temperatura i różne tekstury np.: coś szorstkiego, miłego w dotyku itp.

Na zmysły składają się odpowiednie narządy naszego organizmu: oko, ucho, nos, język i najczęściej dłoń, gdyż opuszki palców najlepiej rozpoznają kształt, rozmiar i fakturę przedmiotów.

Który zmysł najlepiej pasuje do którego obrazka?

Czas na krzyżówkę😊

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

😊         😊        😊

Rozszyfruj hasło, a dowiesz się jakie zmysły dziś poznamy.

A - 1                  I - 10                 R - 19

B - 2                 J - 11                 S - 20

C - 3                 K - 12                T - 21

D - 4                 L - 13                U - 22       

E - 5                  Ł - 14               W - 23

Ę - 6                  M - 15              Y - 24

F - 7                  N - 16               Z - 25

G - 8                 O - 17

H - 9                 P - 18

20 - 15 - 1- 12   oraz 23 - 6 - 3 - 9

Tak, brawo!

 

 

Dziś poznamy zmysł węchu i smaku.

Narządem odpowiedzialnym za zmysł smaku jest język - służy do rozpoznawania smaku spożywanego pokarmu.

Smak odczuwamy dzięki kubkom smakowym, które rozmieszczone są na języku, ale również na podniebieniu i w gardle.

Człowiek rozróżnia 4 podstawowe rodzaje smaków: słodki, słony, kwaśny, gorzki.

Popatrzcie jak rozmieszczone są kubki smakowe na języku.

Garść ciekawych zabaw na zmysł smaku. Spróbujcie.

Węch tez jest zmysłem, który służy do rozpoznawania zapachu. Narządem węchu jest nos. Osłania on gardło i płuca przed mroźnym i zanieczyszczonym powietrzem, dlatego nie powinno się często oddychać ustami jeśli nie jest to konieczne.

Zabawy na zmysł węchu

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będą pojemniki z zapachami. Mogą to być słoiki lub żółte pojemniczki z jajek Kinder Niespodzianka.

Można do nich wrzucić, np.

miętę ,

skórkę pomarańczy ,

cebulę ,

cynamon,

zmieloną kawę, bazylię, oregano, pieprz, wanilię, czosnek, koperek, pietruszkę, czekoladę itp.

Zawiąż oczy sobie lub osobie, z którą się bawisz.

Zabawa polega na otwieraniu pojemników i zgadywaniu, co się w nich znajduje. Można też próbować odnajdywać takie same zapachy oraz opisywać zapachy – zapach jest przyjemny, nieprzyjemny, mocny, ostry, z czym się kojarzy, co przypomina.

Miłej zabawy😊

Garść pomysłów na zabawę ze zmysłem węchu. Spróbujcie.

Oba zmysły są ściśle powiązane ze sobą. Odczuć to możemy kiedy mamy katar i wszystkie posiłki wydają się wtedy bez smaku.

A teraz eksperyment, który pokazuje jak oba zmysły ze sobą współdziałają.

Eksperyment 1

Poproś mamę, tatę lub rodzeństwo do eksperymentu. Chętnej osobie zawiąż oczy apaszką.

Podaj tej osobie kawałek jabłka do zjedzenia i jednocześnie podłóż pod nos inny soczysty owoc np.: pomarańczę. Poproś tę osobę, żeby powiedziała co zjadła. Ciekawe czy rozpozna co to za owoc?

Pomóż dziewczynce odnaleźć smaczne elementy z chmurki.

Trochę ruchu też się przyda - sałatka owocowa w wersji ruchowej .

Ciekawostki:

Język potrafi zmieniać kolor w wyniku zjedzenia niektórych potraw np.: po zjedzeniu buraków lub wypiciu sok z czarnej porzeczki.

Większość zwierząt używa języka do picia wody.

Najdłuższym językiem może pochwalić się kameleon. Jego język jest nawet dwa razy dłuższy niż całe ciało.

Najlepszy węch maja niedźwiedzie - potrafią z wielu kilometrów wyczuć inne zwierzę.

Zapachowe ludziki

Z owoców i warzyw mogą powstać śmieszne ludziki lub fantazyjne kanapki, które pobudzą zmysł smaku, węchu oraz wzroku. Będą pięknie pachnieć, nacieszą oko oraz będą smaczne i zdrowe. Spróbujcie samodzielnie wykonać ludziki lub kanapki.

Pamiętajcie!

Najpierw dokładnie myjemy ręce, a następnie owoce i warzywa.

Do krojenia owoców koniecznie poproś rodzica.

Uruchomcie swoja fantazję i do dzieła.

I nie zapomnijcie podzielić się z domownikami.

Możecie również wykonać kolorowy kolaż.

Potrzebne będą:

  • gazetki reklamowe z warzywami i owocami,
  • klej, nożyczki,
  • kartka papieru oraz fantazja.

Wycinamy z gazetki reklamowej warzywa, owoce lub kwiaty.

Układamy na kartce papieru odpowiednią formę i przyklejamy klejem.


Challenge / wyzwanie na dziś 😊

1. Zjedz coś słodkiego (ale nie słodycze) i kwaśnego.

2. Powąchaj 3 rzeczy, które mają intensywny zapach.

Do zobaczenia !


21.05.2020

WITAJCIE ŚWIETLIKI 😊 JAK DZIŚ WASZE HUMORY, OK ? 😊

Dziś temat niezwykle ważny dla Was i Waszych Rodziców. Uwaga! 3..2..1.. INTERNET i internetowe zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania z sieci.

INTERNET pełni w Waszym życiu szczególną rolę. Dostarcza informacji o otaczającym świecie, a w okresie kwarantanny pomaga w nauce. 😊

Dziś zapraszamy Was na SIECIOMISJĘ – poznajcie zasady bezpiecznego zachowania w sieci i bądźcie bezpiecznymi Świetlikami Sieciakami 😊 To bardzo ważne !

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W INTERNECIE:

Pamiętajcie, jeśli coś zaniepokoi Was w internecie poinformujcie rodziców lub dzwońcie na darmowy telefon zaufania !!

Drogie Świetliki, obejrzyjcie krótki film o przygodzie Owcy, która postanowiła spotkać się z pewnym nieznajomym poznanym w sieci …  

A teraz spróbujcie podłączyć myszkę do komputera rozwiązując prawidłowo labirynt.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

Teraz czeka na Was sieciorebus. Spróbujcie go rozwiązać i odczytajcie hasło 😊

Jeśli lubicie prace techniczne możecie sami stworzyć sobie do zabawy komputer lub sieciorobota z pudełek kartonowych 😊 Mogą wyglądać tak:

Jeśli będziecie chcieli podzielić się z nami Waszymi pracami przyślijcie zdjęcia a umieścimy je na stronie internetowej 😊

Kochani, podczas kwarantanny więcej czasu niż zwykle spędzacie przy komputerach. Przy okazji korzystacie z gier komputerowych. Wiele gier zapewnia Wam bezpieczną rozrywkę i edukację. Jednak część z nich zawiera treści szkodliwe, takie jak przemoc i wulgarne słownictwo.

BĄDŹCIE OSTROŻNI I INFORMUJCIE O TYM RODZICÓW !!!

A teraz powtórzmy jeszcze raz zasady bezpiecznego zachowania i działania w sieci. Pomoże Wam w tym piosenka pod tytułem „Fajnie w internecie” wykonywana przez robota internetowego Necia 😊

Challenge/ Wyzwanie na dziś:

Zadzwoń do babci lub dziadka i pochwal się że, od dziś zawsze będziesz bezpiecznym Świetlikiem w świeci 😊

Do jutra !!!

A teraz poproście na chwilę Waszych Rodziców. Dla nich też coś mamy 😊

 


 

20.05.2020

Witajcie dzieciaki !

Dzisiaj poznajemy życie pszczół.

Czy wiecie po co są pszczoły i dlaczego latają nad łąką? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w wierszu.

 

PSZCZOŁA

Dzisiaj - 20 maja obchodzony jest Światowy Dzień Pszczół, abyśmy pamiętali o ochronie tych bardzo pożytecznych owadów.

A czy wiecie, że...

  • na całym świecie istnieje około 20 tysięcy gatunków pszczół, w Polsce jest ich około 470,
  • większość pszczół stanowią gatunki samotne, 
  • w dużych rodzinach – rojach żyją pszczoły miodne.

Czas na zagadkę:

Na drewnianych czterech nogach
stoi w sadzie lub w ogrodzie.
Moc brzęczących lokatorów
mieszka w nim w przykładnej zgodzie.

Z pewnością odgadliście, to jest ……  

Sami zobaczcie, kto mieszka w ulu:

Teraz już wiecie że...

  • pszczoły miodne zbierają nektar i pyłek kwiatów, który jest ich pożywieniem,

  • zapylają one rośliny owadopylne (np. drzewa owocowe, rzepak),

  • rośliny, które dostarczają pszczołom surowca do produkcji miodu nazywane są miododajnymi.

Do produktów pszczół miodnych należą: miód, wosk, mleczko pszczele, kit pszczeli.

Rodzina czyli rój pszczeli składa sie z: jednej królowej – matki, setek trutni oraz tysięcy robotnic.

Zobaczcie jak łatwo jest narysować pszczółkę. Do dzieła!

CZY ZNACIE PRZYSŁOWIA O PSZCZOŁACH?

Pracowity jak pszczoła.

Jeśli pszczoła w styczniu z ula wylatuje, rzadko pomyślny rok nam obiecuje.

Jeśli w kwietniu pszczoły latają, to długie chłody się zapowiadają.

 

Gdzie i jak pracują pszczoły? Zapraszamy na film pt. „ Z kamerą wśród pszczół”.

Powtórzmy jeszcze raz 😊

Hodowlą pszczół zajmuje się pszczelarz.

Pracuje on w pasiece, na terenie której znajdują się liczne domki dla pszczół, czyli ule.

Pszczelarz nosi specjalny strój, który chroni go przed użądleniem owadów.

Na terenie pasieki pozyskiwany jest różnego rodzaju miód. Miód składa się z: naturalnych cukrów, wody, składników mineralnych, witamin, protein (białko) i pyłku. Jest on bardzo zdrowy i pomaga w różnych dolegliwościach.Są różne rodzaje miodu. Smak, kolor i zapach zależą od nektaru z jakiego powstał. Pszczoła to jedyny owad, którego wytwarzaną dla siebie żywność jada człowiek.

RODZAJE MIODU :

Zachęcamy Was do przygotowania zdrowego napoju:

W letniej wodzie rozpuśćcie łyżeczkę miodu, dodajcie sok wyciśnięty z połówki cytryny i gotowe!

To teraz czas na rozwiązanie krzyżówkę.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

Owadopylność - oznacza zapylanie kwiatów, przez owady przenoszące pyłek.

Pamiętajcie!

Proponujemy Wam również wykonanie z papieru własnej pszczółki.

Do jej zrobienia potrzebujemy:

  • żółty, czarny i biały papier,
  • klej,
  • nożyczki.

 

1. Z czarnego i żółtego papieru wycinamy paski jak na zdjęciu poniżej.

2. Z białego papieru wycinamy skrzydła.

3. Najkrótszy czarny pasek zwijamy w obręcz – to będzie głowa pszczoły.

4. Trzy paski sklejamy na końcach nadając im kształt łezki – z nich powstanie tułów.

5. Część tułowia sklejamy tak jak pokazano na zdjęciu.

6. Do tułowia przyklejamy skrzydła oraz głowę.

7. Od spodu przyklejamy na krzyż nogi.

8. Na koniec przyklejamy oczy i czułki.

GOTOWE!

Dziś żegnamy się z Wami piosenką o dobrze znanej Pszczółce Mai i zachęcamy do zabawy.

Do zobaczenia!


19.05.2020

WITAJCIE ŚWIETLIKI ! 😊

Dziś zapraszamy na wyprawę w chmury 😊

Będzie Wam towarzyszył Dyzio - bohater wiersza Juliana Tuwima, który tak oto patrzył na chmury i marzył …..

DYZIO MARZYCIEL

Ciekawe jakie chmury widział na niebie Dyzio? Rodzajów chmur jest wiele. Zobaczcie sami:

Obserwacja chmur pozwala przewidzieć jaka czeka nas pogoda:

              Cirrus – sygnalizują dużą zmianę pogody.

Altocumulus – sygnalizują nadejście frontu chłodnego.

     Cumulus – zwiastują dobrą pogodę.

Cirrocumulus – zapowiadają nadejście frontu chłodnego.

Altostratus – przynoszą śnieg.

Nimbostratus – jest klasyczną chmurą deszczową.

Stratus – przynosi opad deszczu.

Cumulonibus – powodują opady przelotne, grad i zwykłe burze o dużej intensywności.

A jak powstaje chmura ? Zobaczcie sami:

Cały cykl powstawania chmur przedstawia rysunek:

Posłuchajcie jak pan Piotr Fronczewski śpiewa o chmurach w piosence pt. „Teatr chmur”. 

A TERAZ RODZINNA GRA Z CHMURAMI 😊

Przygotujcie:

  • 20 wyciętych chmur z białego papieru o różnej wielkości i kształcie,

  • 20 kar przedmiotów, wykorzystajcie karty z gry „Zagadki Smoka Obiboka” lub sami narysujcie na kartkach wybrane przez siebie przedmioty.

Na środku stołu rozkładamy wszystkie chmury. Obok kładziemy ułożone karty z obrazkami, obrazki muszą być zwrócone do dołu.

Grę rozpoczyna osoba, która najczęściej chodzi z głową w chmurach😊

Pierwszy gracz bierze kartę z obrazkiem i odtwarza za pomocą chmur to, co zobaczył na karcie. Nie może pokazać karty pozostałym graczom, których zadanie polega na odgadnięciu ułożonego przedmiotu. Gracz, który układa chmury nie może mówić ani też wydawać dźwięków.

Gracz, który odgadnie ułożony przedmiot, zatrzymuje kartę z tym przedmiotem i zdobywa w ten sposób punkt ! Dobrej zabawy 😊

Marzenia są piękne, Dyzio coś o tym wie.. Dlatego stwórzcie własną MAPĘ  MARZEŃ. Na przykład wykorzystując wycinki z gazet 😊Za rok sprawdzicie, które marzenia się spełniły…

Jeśli macie ochotę podzielić się z nami Waszymi marzeniami, to przyślijcie zdjęcia swoich prac na adres: 

jolanta.wodzynska@sp46.waw.pl

A teraz zabawa plastyczna 😊 Dokończ ten rysunek. Może być to wesoła chmura albo coś innego. To już zależy od Twojej wyobraźni

A może zaprojektuj fajny parasol 😊

A WYZWANIA NA DZIŚ TO:

Głowa do góry, obserwuj chmury !

Porozmawiaj z rodzicami o ich marzeniach !

Do zobaczenia 😊


18.05.2020

Cześć dzieciaki!

Witamy wszystkich, którzy lubią ciekawe zadania. Przygotowałyśmy ich dla Was całe mnóstwo.

Jesteście gotowi na dzisiejsze wyzwania? Zaczynamy!

Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od rozszyfrowania hasła. Pod każdą cyferką kryje się ukryta literka.

HASŁO:

3-8-18-24-1-19-24-3-24

2-18-24-14-9

22 

20-18-24-3-9-15-9-5

Na rozgrzewkę coś dla bystrego oczka.

Policzcie ile widzicie owadów na obrazku?

Który z elementów nie ma pary?

Posłuchajcie wiersza Jana Brzechwy pt. „Chrząszcz”.

Czy wiecie, że z chrząszczem ze Szczebrzeszyna zrobił się pewien problem.

Wizja Jana Brzechwy rozmija się z prawdą, ponieważ jak twierdzą specjaliści, chrząszcze nie wydają dźwięków. Najprawdopodobniej poeta pomylił chrząszcza ze świerszczem.

Ale miasto Szczebrzeszyn istnieje naprawdę.

To niewielkie miasto położone jest niedaleko Zamościa.

A z czego słynie?

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i z tego Szczebrzeszyn słynie.

Dlatego umieszczono drewniany pomnik owada grającego na skrzypcach przy malowniczym źródełku.

W całym mieście jest kilka pomników świerszcza. Ten największy i najbardziej okazały znajduje się przed Ratuszem na rynku głównym.

A teraz czas na ……..

Na początek gimnastyka buzi i języka

Powtórz bezbłędnie głośno i wyraźnie:

A teraz już samodzielnie:

  • Szumy szumią a szelesty szeleszczą.

  • Dzwonki dzwonią dzyń, dzyń, dzyń.

  • Żebrak zżarł zboże.

  • Żółw rzekł z żalem.

  • Wytrzep pluszową szmatkę.

  • Stary kaloryfer.

  • Ej, lej olej.

  • W oknach wiszą wyprasowane firanki.

  • Wlej olej w lej.

  • Wpadł ptak do wytapetowanego pokoju.

Prawda, że proste?

To teraz dłuższe i trudniejsze łamańce językowe.

  • Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł.
  • Kurkiem kranu kręci kruk, kroplą tranu brudząc bruk, a przy kranie, robiąc pranie, królik gra na fortepianie.
  • Turlał goryl po Urlach kolorowe korale, rudy góral kartofle tarł na tarce wytrwale, gdy spotkali się w Urlach góral tarł, goryl turlał chociaż sensu nie było w tym wcale.
  • Na ulicy Żyła żyła sobie pewna żyła. Raz tej żyle pękła żyła i żyła nie żyła.

Jeśli Was zainteresowały łamańce językowe to więcej ćwiczeń znajdziecie poniżej w filmiku.

https://polska-mova.blogspot.com/2016/08/amance-jezykowe-sproboj-wymowic.html

A teraz czas na rozrywkę -piosenka i ruch przy muzyce.

Zaczynamy wolno śpiewać i pokazywać, a potem zwiększamy tempo i śpiewamy coraz szybciej.

Słowa do piosenki Ram sam sam poniżej.

„ A ram sam sam,

A ram sam sam,

Guli guli guli guli,

Ram sam sam,

A rafiq ,a rafiq

Guli guli guli guli

Ram sam sam”.

Owady

Od niektórych musimy się odganiać lub osłaniać, by nie wpadły do naszego domu.

Spróbujcie odnaleźć w gąszczu liter nazwy 12 owadów. Nazwy można odczytać poziomo (wprost lub w wspak), pionowo (z góry na dół lub z dołu na górę) albo na ukos (prawo lub lewoskośnie).

Powodzenia!

Zobaczcie jak narysować owada. Spróbujcie sami.

Prawda, że proste?

Challenge / wyzwanie na dziś

  • Zwróć uwagę w dniu dzisiejszym na poprawną wymowę.

  • Przeczytaj na głos wybrany fragment z książki.

A na koniec kolorowanka: żuki, chrząszcze i chrabąszcze.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i pobierz obraz)

 

Odpowiedź do hasła dnia: Chrząszcz brzmi w trzcinie.

Odpowiedź do zagadki z piątku.

Do widzenia!


15.05.2020

Witajcie dzieci!

Dziś jest ważny dzień…

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ RODZIN

Na początek mamy dla Was krzyżówkę.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz)

Ostatnio dużo czasu spędzacie z Waszymi rodzinami. Jest więc dobra okazja, żeby przyjrzeć się rodzinie i ją docenić.

RODZINA. TU ZACZYNA SIĘ ŻYCIE, A MIŁOŚĆ NIGDY SIĘ NIE KOŃCZY.

Rodziny nie wymyślili psycholodzy ani wielcy uczeni. Żeby powiedzieć o początkach rodziny trzeba cofnąć się do odległych czasów…

Dawno, dawno temu nasi przodkowie mieszkali w dużych wspólnotach. 

Tylko w taki sposób mogli obronić się przed:

  •  wrogami, 
  • groźnymi zwierzętami, 
  • nieprzyjazną przyrodą.

Tylko trzymając się razem mogli zapewnić sobie pożywienie i dach nad głową.

Były to wielkie, wielopokoleniowe rodziny, które się wzajemnie wspierały i przekazywały sobie wiedzę i tradycję ( szkół przecież wtedy nie było).

Stopniowo, w miarę rozwoju cywilizacji i poprawy warunków życia, rodziny odrywały się od swoich rodów i zaczynały mieszkać samodzielnie.

Tak jest do dzisiaj

Czy wiecie, że możemy wyodrębnić kilka typów rodzin?

  • małe - składają się z małej liczby członków,

  • duże - mają wielu członków,

  • pełne - które tworzą rodzice i dzieci,

  • niepełne - w których dzieci są wychowywane przez mamę lub tatę,

  • wielopokoleniowe- kiedy pod jednym dachem mieszkają: dziadkowie, rodzice i dzieci,

  • zrekonstruowane- gdy mama lub tata zakładają nową rodzinę,

  • zastępcze - tworzą je małżeństwa, które na określony czas przyjmują dzieci niebędące ich potomstwem,

  • adopcyjne -które powstają, gdy małżonkowie za zgodą sądu uznają za swoje dziecko zrodzone z innych rodziców.

A teraz mamy dla Was propozycję zabawy w… GENEALOGÓW :)

Genealogia to inaczej badanie historii rodzinnej: pochodzenia rodzin, ich losów na przestrzeni wieków oraz pokrewieństwa i powinowactwa zachodzącego między nimi.

Jako genealodzy możecie stworzyć DRZEWO GENEALOGICZNE. Takie drzewo to graficzne przedstawienie członków naszej rodziny.

Powyższy szablon to najprostsza forma drzewa genealogicznego. W kółku na dole wpisujecie swoje imię, w kołkach powyżej mamę i tatę- od kółka gdzie wpisaliście mamę umieszczamy rodziców mamy czyli Waszą babcię i dziadka, a od kółka z tatą- jego rodziców, czyli Waszych babcie i dziadka od strony taty

A poniżej macie przykład znacznie bardziej rozbudowanego drzewa. Jeśli macie ochotę stwórzcie takie drzewo, gdzie możecie umieścić rodziców, rodzeństwo, babcie, dziadków a może nawet pradziadków oraz wujków i ciocie. Jeśli zechcecie się pochwalić swoim dziełem, prześlijcie je do nas, a my je zamieścimy na naszej stronie

Najlepsza zabawa tylko z rodziną

Oto kilka przykładów na miłe spędzenie wolnego czasu z rodzinką:

KALAMBURY- jedna osoba przedstawia rysunkiem lub zachowaniem sytuację, rzecz albo zwierzę, a pozostali zgadują; dla ułatwienia wymyślcie wcześniej kategorię

WIELKI RODZINNY RYSUNEK- do tej zabawy potrzebujecie wielkiego kawałka papieru. Podzielcie go, po równej części dla każdego członka rodziny. A potem wymyślcie temat, np. „moje największe marzenie”. Taki rysunek będzie po latach wspaniałą pamiątką, więc koniecznie go odłóżcie w bezpieczne miejsce.

COTYGODNIOWY SEANS FILMOWY- Zasada jest prosta: raz w tygodniu urządzacie wielki filmowy seans. Na podłodzie rozkładacie poduszki, przygotowujecie całą masę smakołyków i coś do picia. Przyciemniacie też okna, po czym włączacie film familijny albo pełnometrażową bajkę. 

Najlepsza drużyna to moja rodzina! Na zakończenie posłuchajcie piosenki o rodzinie.

Challenge / wyzwanie na dziś:

1. Zastanów się czym dla Ciebie jest rodzina i za co jesteś wdzięczny mamie/ tacie/ rodzeństwu? Przytul ich mocno i powiedz jak bardzo ich kochasz!

2. Wyszukaj serduszko ukryte między słoniami.


14.05.2020

Cześć dzieciaki!

Witamy wszystkie dzieci, które lubią kolorowe wyzwania.

Dzisiejszy dzień będzie na ludowo, czyli kolorowo i  kwiatowo.

Na początek dwa zadania dla Was.

Dopasujcie pary kolorowych figur, aby stworzyć kółka.


Wskażcie, który drewniany karmnik nie występuje na obrazku.

POLSKI FOLKLOR- to szeroko pojmowana twórczość ludowa: literatura (baśnie, legendy), przysłowia, muzyka, taniec, sztuka i rzemiosło oraz obrzędy i zwyczaje. To część naszej kultury narodowej tworzonej od wielu pokoleń.

SZTUKA LUDOWA-  to wyroby artystów samouków czyli ludzi, którzy są uzdolnieni, chociaż nie mają wykształcenia plastycznego. Ludzie ci mieszkają zazwyczaj na wsi.

Ulubione formy twórczości artystów ludowych to malarstwo, rzeźba, wycinanka i grafika.

Rzeźby ludowe przeważnie wykonane są w drewnie. Drewniane  zabawki takie jak: koniki, gliniane koguciki i piszczałki często sprzedawane są na jarmarkach i odpustach.

Ważne miejsce w sztuce ludowej zajmuje rzemiosło artystyczne, czyli wytwarzanie przedmiotów codziennego użytku np.:

  • wyplatanie koszy,

  • tkanie materiałów,

  • harfowanie obrusów,

  • szycie  strojów ludowych

  • wyrabianie ozdobnych koronek

Popularne są również wycinanki i ozdoby związane z różnymi świętami.

WYCINANKI -  to ozdoby wycięte z papieru za pomocą ostrych nożyczek.

Każdy region może pochwalić się swoją oryginalną wycinanką. Kurpiowskie wycinanki są zazwyczaj jednobarwne.

Natomiast wycinanki łowickie są  wyjątkowe i wyróżniają się wielobarwnymi elementami, które naklejane są warstwami . Bogactwo form oraz szeroka gama kolorów dają obraz wybitnie malarski.

Spróbujcie sami wykonać wycinankę.

Na początek prostszą w stylu kurpiowskim z kwadratowej kartki papieru. Kwadratową kartkę papieru składamy na pół tak aby wyszedł trójkąt. Trójkąt składamy na pół i jeszcze raz na pół. W ten sposób wyszła nam mała trójkątna forma.

Następnie rysujemy  ołówkiem dowolny motyw i dokładnie wycinamy. Po rozłożeniu otrzymujemy ozdobną serwetkę, którą możecie nakleić na kartkę papieru w kontrastowym kolorze.

Możesz również wykonać trudniejszą łowicką wycinankę.

STROJE LUDOWE -  zajmują ważne miejsce w ludowej twórczości artystycznej. Świadczą o odrębności i wyjątkowości każdego naszego regionu.

Obecnie strój ludowy zakładany jest głównie z okazji uroczystości, takich jak wesela, dożynki lub święta kościelne.

Popatrzcie jak barwne i piękne są stroje łowickie, podhalańskie i krakowskie.

Dopasujcie  elementy stroju ludowego do nazw i wpiszcie w krzyżówkę.

Hasło z krzyżówki będzie związana ze znaną ludową piosenką.

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

Z jaką piosenką kojarzy się wam Krakus?

Bardzo dobrze, z piosenką ,,Krakowiaczek jeden”.

Zaśpiewajcie razem z Krakowiaczkiem.

A teraz czas na trochę ruchu.

Polskie tańce takie jak krakowiak, kujawiak, mazur, polonez czy zbójnicki to tańce pochodzące z różnych regionów Polski. Jedne znane są tylko w danym regionie, inne tańczone na całym świecie.

Zapraszam Was do tańca skocznej poleczki.

Teraz czas na łamigłówkę.

Znajdź obrazki, które są identyczne.

Polski folklor jest ciekawy, bogaty i przepiękny. Jeśli chcielibyście zobaczyć na przykład zbiór ludowych strojów, przyborów codziennego użytku czy ozdób, to koniecznie musicie odwiedzić skansen.

Wiecie co to jest skansen?

SKANSEN - to inaczej muzeum na powietrzu, które prezentuje kulturę ludową danego regionu. Na terenie Polski istnieje dużo przepięknych skansenów. Jednym z nich jest skansen w Kuligowie.

Zapraszam na wirtualną wycieczkę.

A teraz trochę kolorowej zabawy.

ZABAWA Z PIŁECZKAMI

Do przeprowadzenia tej zabawy potrzebny będzie worek foliowy lub dwa worki (jeśli chcesz bawić się z drugą osobą) , pojemnik (miska lub kartonowe pudełko) oraz piłeczki lub kulki z gazety.

Napompuj foliowy worek i zawiąż go na supeł. Połóż na worku piłeczkę lub kulkę z gazety i energicznie klepnij w napompowany worek. Popatrz jak piłeczka lub gazetowa kuleczka podskoczy do góry. Spróbuj kuleczkę rzucić do celu.

Możesz przeprowadzić w domu zawody lub indywidualnie poćwiczyć rzut do celu.

Miłej zabawy☺

Challenge / wyzwanie na dziś ☺

  • Ubierz się barwnie i kolorowo. Kolory nie muszą do siebie pasować.
  • Znajdź 7 różnic między obrazkami. 

Do jutra!


13.05.2020

Ponownie dziękujemy Wiktorii z klasy 1b za przesłanie przepięknej pracy i przyznajemy jej medal.

WITAJCIE MARZYCIELE!

Wyruszamy dziś w podróż do Krainy Marzeń, w której mieszka pewien wesoły i dobry stworek. Jak ma na imię? Dowiecie się odczytując, co czwartą literę z ciągu liter:

O D B L K O S O A C G L P A W I E S S K

I jak udało się Wam? Tak to Lolik! Pewnego dnia zła czarownica uwięziła go w skrzyni.

Aby pomóc Lolikowi należy wykonać pewne zadania. Na rozgrzewkę spróbujcie rozwiązać kilka prostych zagadek:

Mam nadzieję, że wszystkim się udało! Pora na łamigłówki, dzięki którym uwolnicie Lolika, a on zabierze Was do Krainy Marzeń.

 Czego brakuje na pyszczku kotka?

Uzupełnij powiedzenia o brakujące nazwy zwierząt.

a) Być jak ……… w składzie porcelany

b) Siedzieć cicho jak ………. pod miotłą.

c) Być uparty jak ……….

 

III. Który obrazek jest inny od reszty?

IV. Wybierzcie właściwą drogę do Krainy Marzeń, a dowiecie się, czy dobrze rozwiązaliście łamigłówki i uwolnicie Lolika.

Droga 1: Spróbuj jeszcze raz

Droga 3: Niestety ta też nie jest właściwa

Droga 2: Super! Udało się Wam !

 

Sprawdźcie jeszcze Swoje odpowiedzi:

Zadanie I: wąsów

Zadanie II:

a)słoń

b)mysz

c)osioł

Zadanie III: 6

Cześć jestem Lolik! Dziękuję, że mnie uwolniliście! Jak wiecie mieszkam w Krainie Marzeń, do której teraz was zapraszam.

Jak widzicie jest tam wiele poziomów. Oto niektóre z nich:

Poziom zabawy

Poziom słodkości

Poziom relaksu i wiele, wiele innych, o jakich tylko marzycie.

Domy mają przeróżne kształty, a poruszamy się samochodami latającymi.

Challenge / wyzwania na dziś:

1. Narysujcie swoją własną Krainę Marzeń.

2. Zróbcie własnego stworka z innej krainy.

Do wykonania stworków potrzebujecie: zimowe rękawiczki, kolorowe skrawki materiałów lub kolorowy papier, nożyczki, klej, kreatywne oczka, choć można też je wyciąć i zrobić z materiału, włóczkę i inne materiały, które znajdziecie w domu. Do wypełnienia rękawiczki możecie użyć ryż, soczewicę, groch, kaszę, fasolę itp.

Na początku wypełniany rękawiczkę ryżem lub innymi nasionami. Możecie to zrobić przez lejek. Napełniamy tak, aby u góry zostało nam kilka wolnych centymetrów i zawiązujemy szczelnie sznurkiem lub gumką.

Z górnej części rękawiczki możemy wyciąć włosy dla naszego stworka. Wystarczy ponacinać górną część rękawiczki w cienkie paski.

Dalsza część twórczości zależy już tylko od Waszej wyobraźni. Wycinamy oczka, rysujemy buzię i doklejamy kolejne elementy takie jak zęby, język, nosek, łapki, czy skrzydła.


12.05.2020

Witamy Was!

Dzisiaj zapraszamy Was do krainy dźwięków i instrumentów muzycznych.

Na początek zabawa z piosenką:

Czy już wiecie jakie instrumenty zostały zaproszone przez dyrygenta do muzykowania?

Były to:

Skrzypce - muzyczny instrument strunowy, z grupy smyczkowych. Jest najmniejszym instrumentem z tej grupy.

Basy - inaczej basetla, basetnia – polski ludowy instrument smyczkowy o kształcie przypominającym wiolonczelę. Posiada on dwie do czterech strun.

Fujarka - (inaczej dudka, piszczałka) ludowy instrument muzyczny. Fujarki były wykonywane z kory wierzby.

Podobny do fujarki jest flet.

Flet - instrument dęty drewniany. Zazwyczaj ma postać cienkiej, pustej w środku rurki.

Trąbka - jest najpopularniejszym instrumentem z grupy dętych blaszanych, do których należą także: róg, puzon, tuba i wiele innych.

Pianino - instrument młoteczkowy (klawiszowy) ze strunami ustawionymi pionowo. Ma wiele cech wspólnych z fortepianem.

Posłuchajcie więc brzmienia poszczególnych instrumentów. Mamy nadzieję, że je rozpoznacie.

Nadszedł czas na własny instrument muzyczny. A ponieważ……

Dzieci mają mądre głowy, szybko jest w nich pomysł nowy.

Do dzieła!

Możecie w swojej pracy wykorzystać dostępne w domu materiały np. plastikowe pojemniki lub słoiczki, pudełka, ziarenka grochu lub fasoli, guziki, gumki, kaszę, ryż, puszki, rolki papierowe itp.

POWODZENIA!

Zdjęcia swoich prac przyślijcie do nas, a my je umieścimy na naszej stronie internetowej☺

Dźwięki możemy uzyskać również bez instrumentów. A czy wiecie jak to zrobić?

Spróbujcie sami:

- uderzaj dłonią w wodę, w misce,

- przesypuj np. ryż do blaszanej miski/ garnka,- stukaj w tekturę,

- powoli zgniataj folię lub gazetę, - podrzyj papier na paski,

- pobaw się folią bąbelkową (pękające bąbelki dają ciekawy efekt dźwiękowy).

Przedszkolaki także wiedzą, że muzyka jest wokół nas.

Dla wielu ludzi muzyka jest bardzo ważna w życiu. Posłuchajcie opowiadania pt. „W krainie muzyki”.

Jak zapewne zauważyliście, to nie koniec opowieści. Może Wy ułożycie jej zakończenie?

Proponujemy Wam teraz muzyczne zagadki. Ciekawe czy zgadniecie jakie instrumenty są ich rozwiązaniem. Jeżeli nie wiecie, odsłuchajcie nagraną odpowiedź.

1. Zrobione są z drewna. Cztery struny mają. Gdy pociągniesz smyczkiem, to pięknie zagrają?

2. Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży. Zależy mu na tym, by w niego uderzyć. 

3. Ma trzy nogi, czarne skrzydło, białe zęby w rzędzie. Gdy pianista przy nim siądzie - piękny koncert będzie. 

4.Ten instrument zrobiono z drewna,jestem tego zupełnie pewna. Wygląda jak łapki drewniane, które tańczą w rękach Hiszpanek. 

A czy wiecie co to jest kapela?

KAPELA – to zespół muzyczny

Challenge / wyzwanie na dziś ☺

Znajdź 10 nazw instrumentów ukrytych w poziomie i pionie: gitara, pianino, saksofon, trąbka, perkusja, skrzypce, kontrabas, flet, akordeon, fortepian.

Powodzenia !

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)


Do zobaczenia !


11.05.2020

Cześć Świetliki!

Jak tam Wasze humory? Na początek mamy dla Was dużą dawkę śmiechu ☺

- Dlaczego ciągle spóźniasz się do szkoły?- pyta nauczycielka Jasia.

- Bo nie mogę się obudzić na czas..

- Nie masz budzika?

- Mam, ale on dzwoni wtedy, gdy śpię…

 

Na lekcji przyrody pani nauczycielka pyta:

- Jasiu, co wiesz o jaskółkach?

- To bardzo mądre ptaki. Odlatują, gdy tylko rozpoczyna się rok szkolny!

 

Mama pyta syna:

- Jasiu, jaki przedmiot w szkole najbardziej lubisz?

- Dzwonek, mamo.

Czy słyszeliście powiedzenie, że ŚMIECH TO ZDROWIE?

Śmiech poprawia nastrój, relaksuje, uwalnia endorfiny (to takie substancje odpowiedzialne za dobre samopoczucie).

Ale uwaga udowodniono, że śmiech wpływa również na nasze zdrowie m.in. redukuje ból, poprawia odporność, dotlenia nasz organizm.

Przygotowałyśmy dla Was zaszyfrowane hasło. Weźcie kartkę i ołówek i podstawcie odpowiednie literki pod obrazki.

Na koniec dowiecie się co to słowo oznacza, cierpliwości ☺

Nic tak nie poprawia humoru, jak śmieszna bajka. Bohaterami, których przygody rozśmieszą największego smutasa są Tom i Jerry.

Sami zobaczcie☺

A teraz mamy dla Was propozycję zabawy- „Rzuć i narysuj stworka”

To bardzo proste. Pięć rzutów kostką do gry- 1 rzut w zależności ile wypadnie oczek wybieracie z tabeli jak wygląda ciało stworka, 2 rzut- w ten sam sposób dorysowujecie ręce i nogi, 3 rzut- oczy, 4 rzut- usta, 5 rzut- włosy.

A tak wygląda mój stworek ☺ Do dzieła!

Na zakończenie kilka ciekawostek

  •  Naukowcy twierdzą, że dzieci do 5 roku życia śmieją się 250 razy na dzień :)
  •  Śmiech jest zaraźliwy- to nie tylko powiedzonko, ale potwierdzają to również naukowcy :)
  •  Śmiech jest uniwersalną oznaką radości w każdej kulturze :)

 Wyzwanie na dziś… i nie tylko

UŚMIECHAJ SIĘ CZĘSTO!

Gelotologia to nauka o śmiechu, jego właściwościach i wpływie na zdrowie.

Do zobaczenia jutro !


08.05.2020

Dzisiaj obchodzimy

DZIEŃ BIBLIOTEKARZA I BIBLIOTEK.

Z tej okazji życzymy naszej pani Hani z biblioteki szkolnej wszystkiego najlepszego  …..

KOMIKS - to historyjka obrazkowa z tekstem ograniczonym zazwyczaj do wypowiedzi bohaterów zamieszczonych w dymkach.

W naszej świetlicowej biblioteczce również znajdują się komiksy. Chętnie po nie sięgacie. Czy znacie te komiksy ?

Komiks tworzony może być przez:

  • jedną osobę

  • dwie – scenarzystę zajmującego się historią i rysownika,

  • cały zespół współpracujących ze sobą osób .

Posłuchajcie, jak pani Majka Jeżowska śpiewa o komiksach w piosence „Komiksy – magiczne obrazki”😊

Komiksy to także dobry humor. Pośmiejmy się razem 😊

A teraz komiksowe zadanie dla Was 😊 Zaproście do zabawy rodziców lub rodzeństwo i przeczytajcie komiks z podziałem na role.

A może macie ochotę na stworzenie własnego komiksu, własnych bohaterów,? Poznajcie najpierw „Przepis na komiks”:

Oto inne przykłady tworzenia komiksów:

Pamiętajcie, że samodzielnie wykonany przez Was komiks z wesołego wydarzenia może być idealnym prezentem dla kogoś z rodziny 😊

Mamy teraz kolejne zadanie dla ulubieńców komiksów . Spróbujcie dopasować odpowiednie zdania do bohaterów komiksów.

Challenge/ wyzwania na dziś ☺

1. Zapytajcie rodziców o ich ulubione komiksy. Może uda Wam się wspólnie przeczytać jeden z nich !!!
2. Rozwiąż krzyżówkę:

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz obraz)

3. Poćwiczcie sokoli wzrok.

Do widzenia!


07.05.2020

Cześć dzieciaki!

Dziś zabieramy was na wycieczkę do zoo.

Ogród zoologiczny czyli zoo - to przede wszystkim miejsce, w którym chroni się rzadkie i zagrożone wyginięciem gatunki zwierząt. Dla niektórych gatunków jest to jedyne miejsce gdzie mogą przetrwać.

Zoo jest również miejscem, gdzie możemy z bliska obserwować dzikie zwierzęta, zdobyć wiedzę na ich temat oraz odpocząć pośród pięknej przyrody.

W Polsce istnieje wiele ogrodów zoologicznych i znajdują się one w różnych miastach np. Gdańsku, we Wrocławiu, Płocku, Warszawie.

  • Największy ogród zoologiczny znajduje się w Gdańsku - mierzy 124 ha.

  • Najwięcej gatunków zwierząt, bo aż 1132, posiada Ogród Zoologiczny we Wrocławiu. Pod tym względem znajduje się w pierwszej trójce na świecie. Wrocławskie zoo jest równiej najstarsze w Polsce.

  • Warszawskie zoo istnieje już ponad 90 lat i mieści się na warszawskiej Pradze.

Zapraszamy do wspólnej zabawy, śpiewu i tańca z piosenką „Idziemy do zoo”

MIESZKAŃCY WARSZAWSKIEGO ZOO

Popatrzcie jakie zwierzęta można spotkać w zoo i posłuchajcie jakie dźwięki wydają.

Ciekawostka

Szympansica LUCY z warszawskiego zoo maluje abstrakcyjne obrazy, a fundusze zebrane podczas licytacji jej obrazów wspierają akcję ratowania goryli w Afryce.

Jeśli chcecie zobaczyć więcej zwierząt z warszawskiego zoo takich jak Hipopotam Hugo czy Rodzinę surykatek odsyłamy na stronę: https://zoo.waw.pl/wizyta-w-zoo/mieszkancy-zoo

Zobaczcie jak prosto narysować zwierzątka odrysowując swoją dłoń.

Idąc do ogrodu zoologicznego musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

NIE WOLNO:

  • Dokarmiać dzikich zwierząt.

  • Blisko podchodzić i wkładać rąk przez siatki, kraty itp.

  • Przechodzić za barierki.

  • Wrzucać do klatek przeróżnych przedmiotów.

  • Zaśmiecać i niszczyć zieleni.

  • Pukać w szybę, za którą mieszkają zwierzęta.

MOŻNA:

  • Oglądać i podziwiać z daleka zwierzęta.

  • Robić zdjęcia, ale BEZ LAMPY BYŁSKOWEJ- gdyż można wystraszyć zwierzęta.

  • Trzeba być uważnym i słuchać rodziców.

  • Zadawać pytania na temat zwierząt pracownikom zoo.

A teraz czas na wspólną zabawę

Na planszy znajdują się trzy rzędy ze zwierzętami. Wybierz jeden z rzędów i po kolei postaraj się naśladować ruchy zwierząt.

Origami na kwarantannie

Spróbujcie wykonać jednego z mieszkańców zoo - lwa. Diagram i filmik instruktażowy poniżej.

Powodzenia !

 

Challenge / zadania na dziś

Pomyśl o  co zapytałbyś  pracownika ogrodu zoologicznego?

Znajdź 10 różnic między obrazkami.

Do jutra!


06.05.2020

Dzień dobry Dzieciaki !

Dzisiaj obchodzimy

ŚWIATOWY DZIEŃ BEZPIECZEŃSTWA DROGOWEGO.

Z tej okazji chcemy Wam przypomnieć najważniejsze zasady obowiązujące w ruchu drogowym.

Na początek zacznijmy od pytania:

Kto jest uczestnikiem ruchu drogowego?

Odpowiedź znajdziecie na ilustracjach.

Tak, tak, każdy z nas jest uczestnikiem ruchu drogowego. Obowiązują nas więc pewne zasady. Przypomnijmy je sobie.

Zacznijmy od ……

przejścia dla pieszych i piosenki.

Pamiętajmy jednak, że przechodzimy tylko w miejscach do tego przeznaczonych.

A czy wiecie, że jest aż 5 zasad przechodzenia przez jezdnię? Przypomnijmy je sobie. Posłuchajcie wiersza i spróbujcie je policzyć.

Sprawdźcie teraz czy nic Wam nie umknęło.

Poza terenem zabudowanym, czyli poza miastem, wioską, zawsze poruszamy się lewą stroną jezdni, żeby widzieć pojazdy nadjeżdżające z przeciwka.

Warto mieć też przy sobie elementy odblaskowe. Wtedy jesteśmy bardziej widoczni na drodze.

Mogą mieć one różny kształt.

A może zaprojektujecie sami swój własny wzór odblasku. Możecie to zrobić kredkami na kartce lub ulepić z plasteliny. Liczymy na wspaniałe pomysły i czekamy na zdjęcia Waszych projektów.

Czas na zagadki.

Zagadka 1

Gdy błyśnie zielonym okiem,
to iść możesz pewnym krokiem.
Gdy żółte, albo czerwone,
nie przechodź na drugą stronę!

 

Zagadka 2

W białej czapce na ulicy
on kieruje ruchem,
jeśli dobrze znasz przepisy
jesteś jego druhem.

Zagadka 3

Na jednej nóżce tak jak bociany:
trójkąty, kola, prostokąty i kwadraty...
Każdy z nas barwnie pomalowany.
Pytamy się was, jak się nazywamy?

Pamiętajmy także o tym, że w samochodzie zawsze powinniśmy korzystać z pasów bezpieczeństwa !

Zapraszamy was do rozwiązania rodzinnej krzyżówki dla uczestników ruchu drogowego.

Pobierz 

1. Sprawiają, że gdy je nosisz jesteś bardziej widoczny na drodze.

2. Kolor światła, na którym wolno przechodzić przez jezdnię.

3. Stoją przy drodze na jednej nodze i mówią kierowcom, jak mają jechać. Kolorowe jak lizaki to drogowe są…

4. Gdy jedziesz samochodem zawsze je zapinaj.

5. Przyjedzie, gdy wykręcisz numer 999.

6. Pasy na jezdni lub zwierzę w ZOO.

7. Na skrzyżowaniu bez obawy staje, zatrzymuje auta, trolejbusy i tramwaje.

8. Obwódka znaków zakazu ma kolor... .

9. ...... RUCHU DROGOWEGO - zawiera wszelkie przepisy dotyczące ruchu drogowego.

10. Znak drogowy, na którym widnieje "!" ostrzega przed ....

11. Zakładany na głowę podczas jazdy na rowerze.

12. Kształt znaków ostrzegawczych.

13. Pieszy na wsi porusza się po poboczu zawsze ... stroną drogi.

14. Chodzą po nim piesi.

Challenge/ wyzwania nie tylko na dziś!

BĄDŹ BEZPIECZNY, BĄDŹ WZOROWY

BĄDŹ ODBLASKOWY!

Do zobaczenia!


05.05.2020

Ahoj! Młodzi Żeglarze!

Dziś wyruszamy na podbój oceanicznych głębin!

OCEANY są to największe obszary wodne na Ziemi. Są oddzielone od siebie kontynentami.

Na naszej planecie znajduje się pięć oceanów: Spokojny (zwany Pacyfikiem lub Oceanem Wielkim), Atlantycki, Indyjski, Arktyczny, Południowy.

Zróbmy małe doświadczenie. Zmrużcie oczy i popatrzcie na obracający się globus przedstawiający kulę ziemską . Jaki kolor dominuje?

Tak, kolor niebieski przeważa, stąd wniosek że oceany zajmują więcej powierzchni Ziemi niż lądy. Wszystkie razem tworzą WSZECHOCEAN, który zajmuje około 71% powierzchni całej kuli ziemskiej.

A czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego woda w oceanach i morzach jest słona? Jeżeli nie wiecie, to obejrzyjcie ten filmik:

 

I choć może to zaskakiwać, słone oceaniczne głębiny kryją niezwykły, wielobarwny świat roślin i zwierząt. Zobaczcie sami!

 

Największa na świecie rafa koralowa położona wzdłuż północno-wschodnich wybrzeży Australii jest widoczna z kosmosu.

Grupa ryb pływających razem w celu zapewnienia sobie pokarmu i większego bezpieczeństwa tworzy ławicę ryb.

Ciekawostki:

  • Ośmiornice są na tyle sprytne, że potrafią swoimi mackami odkręcić słoik.


  • Na świecie żyle ponad 360 gatunków rekinów i nie wszystkie są drapieżnikami, niektóre żywią się planktonem, czyli bardzo małymi organizmami.

  • Niektóre ryby głębinowe wytwarzają punkty świetlne w celu zwabienia swojej ofiary.

Mamy nadzieję, że podobał się Wam podwodny świat. Zapraszamy Was do tańca razem z REKINAMI  


Proponujemy Wam teraz stworzyć swoje własne akwarium. Zaczynamy od rybek. Możecie je zrobić z papieru wykorzystując technikę origami. O to jak je złożyć:


Możecie też sami narysować swoje rybki lub inne stworzenia morskie. Do gotowych zwierząt przyczepcie sznurki i zawieście w pomalowanym pudełku lub przyczepcie do wieczka od słoika i zakręćcie.

Jeżeli macie jeszcze ochotę pobawić się w małych badaczy, proponujemy wam kolejne doświadczenie - Ocean w butelce.

Potrzebne materiały:

• przezroczysta plastikowa butelka z zakrętką o pojemności min. 1 litra, oczyszczona z etykiet ,

• woda ,

• atrament lub niebieski barwnik,

• olej jadalny,

• opcjonalnie również muszelki, figurki rybek, kamyki, piasek.

Nalej wodę do połowy butelki. Dodaj kilka kropel atramentu lub wsyp szczyptę barwnika – do uzyskania niebieskiego koloru. Możesz włożyć do butelki kamyki, muszle, figurki rybek, wsypać piasek. Następnie wlej do butelki olej, aż po samą nakrętkę. Zakręć bardzo mocno korek. Trzymając butelkę poziomo obiema rękami przechylaj lekko butelkę raz z jednej, raz z drugiej strony, naśladując poruszanie się fal oceanicznych. Ponieważ ciecze mają różną gęstość i nie mieszają się, powstają efektowne fale z bąbelkami.

Challenge / wyzwanie na dziś  

Znajdź 10 różnic pomiędzy obrazkami ryby.

 

Do zobaczenia !


04.05.2020

Dzień dobry!

Witamy Warszawianki i Warszawiaków☺

Na początek zagadka…

Co to za miasto, w którym chmury zawadzają o Pałac Kultury?

To bardzo łatwa zagadka. Odpowiedzią jest oczywiście Warszawa, czyli nasze rodzinne miasto.

Czy znacie legendę o warszawskiej Syrence? Myślimy, że znacie, ale warto sobie ją przypomnieć. Posłuchajcie…

Nasze miasto jest pełne ciekawych miejsc i zabytków. Łazienki Królewskie, Rynek Starego Miasta, Barbakan, Kolumna Zygmunta, Pałac w Wilanowie, pomniki, muzea i wiele innych- jest co zwiedzać i podziwiać.

Chcemy Wam dziś przedstawić symbol Warszawy, czyli Syrenkę, która znajduje się w herbie miasta. Gdzie w Warszawie znajdziemy pomnik Syrenki? Sami zobaczcie.

Syrenka na Starym Mieście

Syrenka na Powiślu

Syrenka na wiadukcie im. S. Markiewicza

Dom pod Syrenką na Pradze

A to bardzo nietypowa SyrenkaRysunek Syrenki wykonał słynny malarz Pablo Picasso w 1948 roku na ścianie budowanego bloku w dzielnicy Wola.

 A teraz czas na piosenkę. Posłuchajcie i przypomnijcie sobie zabytki Warszawy. Możecie poruszać się w rytm jej melodii.

Pałac Kultury i Nauki- znają go wszyscy, nie tylko w Warszawie, ale i w całej Polsce.

Kilka faktów o PKiN (od tego skrótu często nazywa się Pekinem):

  • znajduje się na Placu Defilad,
  • ma 237m i 42 piętra,
  • jest w nim 3288 pomieszczeń,
  • iglica- to metalowa konstrukcja na szcycie PKiN, ma 42 metry,
  • w PKiN mieszczą się- kino, teatry, muzea, restauracje, uczelnie, a nawet…basen.

Polecamy Wam, abyście obejrzeli krótki film                      pt. „ Pałac Kultury i Nauki w Warszawie z lotu ptaka”. Przepiękne widoki, które warto zobaczyć.

.

 

Mamy dla Was kilka kolorowanek, zwiazanych oczywiście z Warszawą. Będzie nam bardzo miło, jeśli zechcecie się pochwalić swoimi pracami, a my je zamieścimy w zakładce ŚWIETLICA.

Prace możecie wysyłać na adres: jolanta.wodzynska@sp46.waw.pl

A może by tak dodać koloru Syrence, Pałacowi Kultury czy też kamienicom Starego Miasta? Czekamy na Wasze kolorowe prace☺

Pobierz

(kliknij prawym przyciskiem myszki i zapisz)